Projecten

Mijn laatste project was voor een duurzame‑energiepartij — lees hier meer over onze aanpak & voortgang.

  • Voor de klant (duurzame‑energiepartij) brachten we eerst zorgvuldig de klantdata in kaart. We maakten segmenten op basis van demografische gegevens én gedrag tijdens de customer journey — zoals eerdere contracttarieven, kortingen, communicatievoorkeuren en hoe zij gereageerd hebben in het verleden. Zo konden we doelgroepen definiëren met specifieke kenmerken en behoeftepatronen.

  • Op basis van deze segmentatie bepaalden we wat de beste aanpak was: wanneer en hoe benader je welke klant, met welke propositie. We kozen per segment of we wilden inzetten op bijvoorbeeld kortingspercentages, cashback‑aanbiedingen of andere incentives — en wanneer precies in de retentieperiode een aanbod het meest effectief is. Ook kozen we qua kanaal: bijvoorbeeld via e‑mail of een ander communicatiekanaal, afhankelijk van klantvoorkeuren.

  • Vervolgens stelden we een concreet plan op: wie doet wat, wanneer, en in welke fase. We verdeelden het project in overzichtelijke delen — segmentatie, propositie‑ontwikkeling, content/aanbod, communicatiemomenten — zodat het behapbaar bleef. Zo was voor iedereen duidelijk welke taken er waren en wanneer ze uitgevoerd moesten worden.

  • Ik speelde een actieve rol in de technische vertaling van de strategie en ondersteunde de implementatie in Salesforce Marketing Cloud — samen met externe developers — van segmentatie tot activatie. Daardoor konden we doelgerichte berichtgeving versturen, afgestemd op klantprofiel, voorkeuren en contracthistorie.